#57 Waar vragen mensen jou voor?

Deze vraag resoneerde bij mij nadat ik overleg had gehad met een collega. Zij vroeg mij om samen een workshop te verzorgen voor een Hogeschool rondom het thema stress. Nou is dat een voor mij heel bekend thema, dus ik hoefde geen enkel moment te aarzelen of ik hieraan wilde meewerken.

Mijn hart gaat direct open als ik mag bijdragen aan het verminderen van stress bij studenten of wie dan ook. Plus ik heb daarin zelf zoveel stappen gemaakt dat ik dit al jaren overbreng op anderen in programma’s als “persoonlijke effectiviteit”.

Compleet programma:

Zij had prachtig voorstel gemaakt met een dagprogramma waar we de studenten zeker drie hele dagen mee zouden kunnen inspireren en in beweging zetten. Alleen het is maar een workshop van 1,5 uur! Zij moest ook grinniken toen we dit bespraken, dat was de story of her life. Veel willen geven. En het goede nieuws is dat haar vervolgprogramma nu helemaal klaar is!

Wat is nu dat ene?

Dus samen gingen we sparren over het antwoord op de vraag wat is nu het belangrijkste om ze mee te geven? Wat is nu dat ene ding dat als ze dat leren en gaan toepassen in hun leven dat dit direct effect heeft op het verminderen van stress?

We kwamen tot de conclusie dat alle onderwerpen relevant zijn om te vertellen. Het is dus zeker handig om het totaalplaatje laten zien met alles waar ze aandacht aan zouden kunnen besteden. In het geval van stress is dat bijvoorbeeld hoe ga je om met jouw omgeving, jouw eigen verwachtingen. Welke niet functionele denkpatronen heb je, waarom is het lastig om keuzes kunnen maken en prioriteiten aan te brengen. Maar ook het inzicht in de discrepantie in gewenste en werkelijk tijdsverdeling over de verschillende contexten in je leven. Natuurlijk ook veel aandacht voor interne dialogen, ofwel wat zeg je de hele dag tegen jezelf? Welke woorden en taal geef jij aan jouw belevingswereld, welke aannames doe je daarbij en welke overtuigingen beperken jou hierbij. Daarnaast hebben we nog van alles wat we kunnen stabiliseren en veranderen in ons lijf waardoor we stress reduceren. Alleen dat kunnen we natuurlijk nooit allemaal behandelen. Sterker nog we zouden ze overvoeren. Het zijn wel allemaal relevante onderwerpen, dus het is zeker stof voor een prachtig anti-stress programma.

Waar ik goed in ben:

Ineens werd het mij ineens glashelder waar ik mij als in een vis in het water bij voel. Namelijk de selectie maken in wat doe je wel en wat niet? Maar ook de vraag beantwoorden wat dat ene ding is dat direct een groot verschil gaat maken wanneer we hen dat bijbrengen? Dus welke onderwerp in ieder geval behandelen en wat is dan de juiste opbouw in het programma? Dit vraagt keuzes maken, prioriteiten stellen en de juiste volgorde aanbrengen.

Ik merk dat ik het ontwerpen van zo’n training misschien wel het allerleukste vind. Daarnaast realiseerde ik de dag erna ineens dat ik hiervoor heel vaak gevraagd wordt door collega’s, door coaches en trainers. Bovendien krijg ik ook vaak de vraag over welke oefening te doen. Of welk model te behandelen tijdens een presentatie? Voor mij is dit altijd zo logisch en vanzelfsprekend dat ik nog nooit eerder hiervan de waarde heb ingezien.

Waar mensen mij voor vragen:

Toch is dit waar mensen mij voor vragen! Om hen te helpen orde te brengen in de chaos, een volgorde aan te brengen, keuzes te maken in de onderwerpen en dit te doorspekken met eigen persoonlijke voorbeelden zodat het ook echt hun training of presentatie wordt.

Maar ook zijn dit de gesprekken die ik voer met ondernemers die het lastig vinden om beslissingen te nemen. Wat is nou datgene wat je in ieder geval wilt bespreken tijdens een gesprek met een klant, medewerker of partner? Wat is nu dat ene wat het verschil gaat maken? En wat is dan de eerstvolgende eerste kleine stap? Om vervolgens bewust te worden van de onbewuste verwachting en dit te koppelen aan de feitelijke gebeurtenis. Dit verschil geeft het inzicht, dit zijn de geleerde lessen.

Mijn goud:

Ik realiseer mij ineens dat dit mijn “goud” is. Ik kan dus mensen helpen bij het maken van keuzes, het structureren van hun verhaal, het in beeld brengen van de obstakels en het logisch opbouwen van hun verhaal. Maar ook bij het kiezen van een passende oefening en het maken van een persoonlijke presentatie. Dit is wat al zo vaak heb gedaan in coaching, maak ook vaak achteloos als antwoord op een vraag per mail of WhatsApp. Of aan de telefoon sparrend over een trainingsonderdeel of coachvraag. Ik besef nu dat mensen mij hierin als vanzelf volgen en dankbaar voor zijn.

Damn! Waarom zie ik dit nu pas! En WOW ik zie het nu! Dat is dus echt en waardevolle kwaliteit van mij die zó vanzelfsprekend is dat ik hem nu pas zie. Zo gaat dat met kernkwaliteiten de merk je gewoon niet op.

Slachtoffer van stress:

Dus wat is onze keuze in het voorbeeld van de workshop over stress bij studenten? Wanneer ik mensen een boodschap wilt laten aannemen die ze ook daadwerkelijk pakken is er 1 ding van groot belang. Namelijk dat zij inzien dat ze ZELF iets anders hebben te DOEN. Dat geldt voor elk (coach)gesprek. Zolang de ander nog “achter in de bus” zit, zich slachtoffer voelt en klaagt over de omgeving zal elke suggestie worden beantwoord met “ja maar” en komt iemand niet in beweging. Dan blijft alles zoals het was.

En voor de coach wordt het dan hard werken. Dit herinner ik mij nog van mijn begintijd als coach en trainer. Veel overtuigingskracht zette ik dan bij en dit had zeker niet het gewenste effect. Sterker nog dit kost veel tijd en energie. Daarnaast levert het frustratie op, want het is niet fijn als je weet dat je zoveel kunt overbrengen, maar de ander het nog niet kan aannemen.

Dit is vast herkenbaar? Want dit geldt voor elke gesprekspartner die je aan het motiveren, stimuleren of activeren bent. Dit geldt trouwens ook voor kinderen en partners. Eigenlijk voor iedereen die je iets wilt laten doen waar ze zelf nog niet achter staan.

Eigen verantwoordelijkheid:

Het belangrijkste voor mij is dus dat de studenten in ieder geval zich beseffen dat zij zelf hun eigen stress veroorzaken. Dus pas wanneer zij verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gedachten en gedragingen, kunnen zij dit wijzigen. Tenslotte bepaal jij zelf jouw eigen gedachten en daarmee stemming. En je bepaalt ook of je daarop handelt of niet. Jij bepaalt!

Dit is niet een fijne boodschap, want veel mensen die veel stress ervaren zien zichzelf ook als slachtoffer van omstandigheden. Dus dit omdraaien vraagt moed en lef. Het vraagt keuzes maken en hier actie op ondernemen.

Zelf doen:

Zo deed mijn collega dat ook toen ik haar intuitief vroeg waarom ze mij eigenlijk erbij gevraagd had? Ineens twijfelde ze of ze dit nog wel samen wilde doen. Want zij wil zelf gaan staan voor haar boodschap en zij had mij vooral gevraagd omdat ik een vervolgaanbod klaar heb om de studenten verder op weg te helpen.

Door ons gesprek werd haar duidelijk dat zij dit zelf en vooral alleen had te doen. Dus hoe lastig ze het ook vond om mij dit te zeggen, zij merkte dat ze nu genoeg input had om het vooral zelf te kunnen doen. En dat dit haar versterkte!

Even kwam er een stukje schuldgevoel naar mij toe. Ik had er tenslotte tijd ingestoken en geholpen. Alleen voor mij was het juist helemaal prima. Het werd mij hierdoor glashelder wat mijn rol en taak was. Waar mensen mij voor voor vragen en waar mijn kwaliteit zit.

Mijn rol was klaar:

Tenslotte help ik graag “helpers” die anderen in hun kracht willen zien staan. Ik leer hoe zij hun creatiekracht kunnen benutten en keuzes te maken om de obstakels te overwinnen die onderweg langskomen. Zodat zij meer geluk en vrijheid kunnen ervaren. Want als je jouw eigen realiteit durft te dromen en vorm te geven dan kom je vanzelf voorbij de obstakels. Voor mij is de eigen verantwoordelijkheid nemen daarbij een cruciale sleutel.

Dus dat zij haar verantwoordelijkheid neemt voor haar eigen opdracht is alleen maar passend. Waar mensen haar voor vragen is om weer dichterbij hun eigen intuïtie te komen. Luister naar je hart want dan klopt altijd! En zij weet als geen ander hoe je dichtbij jezelf kunt blijven en daarmee anderen kan inspireren.

Tenslotte vroeg zij mij nog iets van mij mee te geven wat zij de studenten kan laten zien als het gaat om voorin de bus zitten en wat ik vervolgens te bieden heb om stap voor stap weer regie te pakken over je leven. Zij doelde op mijn boek en online training hierover, tenslotte was dat haar oorspronkelijke vraag. Dus ik dacht ineens aan het fimpje uit de serie inspirerende hutspot; “jij bepaalt”. En daarmee sloten we het af, zij toont dit filmpje en ik blijf maandag thuis.

Wil jij ook mijn blogs ontvangen:

Ik schrijf geregeld een persoonlijk blog waarin ik mijn belevenissen koppel aan mijn kennis van NLP die mij weer geleerde lessen hebben opgeleverd. Hopelijk ook ter inspiratie van jou. Ken jij mensen die deze blogs gemakkelijk per mail willen ontvangen? Voel je vrij het door sturen. Inschrijven kan via deze link:

NB: link naar het filmpje is hier;

@mireilleverhoef, 5 november 2019