#33 Kun je het je voorstellen?

Afgelopen week stond voor mij in in het thema van visualiseren en manifesteren. Waar heb ik het over? Nou over het bestellen van wonderen door wensen en verlangens te benoemen, deze te visualiseren en vervolgens werkelijkheid te zien worden. Net als de afgelopen jaren heb ik nu weer mijn #100 wensen lijst erbij gepakt. Ik doe dat altijd rond de jaarwisseling in het kader van goede voornemens en vooral het uitspreken van mijn wensen en verlangens.

Disney strategie uitvoeren:

Ik doe feitelijk niets anders dan het uitvoeren van de Disney Strategie die Walt Disney wereldberoemd en succesvol heeft gemaakt. Binnen de NLP is het modelleren een belangrijke manier om structuren te ontwikkelen die overdraagbaar zijn. Wanneer je een ingewikkelde theorie kunt vatten in een inhoudsloze structuur die je anderen kunt leren, dan is hij toepasbaar op elke praktijksituatie

De hele methodiek NLP is gebaseerd op het leren van succesvolle modellen, ofwel het model-leren. Zo heeft Robert Dilts destijds Walt Disney gemodelleerd en daaruit bleek dat hij een simpele strategie had om te komen tot al zijn creaties. Deze bestaat uit drie stappen die je vervolgens blijft herhalen tot je tevreden bent.

Drie stappen volgen:

Waar bestaat de Disney Strategie dan uit? Nou uit de dromer, de realist en de criticus. Drie verschillende perspectieven om naar jouw eigen idee te kijken en dit aan te passen vanuit de rol van één van deze drie invalshoeken. Net zo lang tot alle verbeteringen zijn toegevoegd en het idee gerealiseerd kan worden.

Ooit hoorde ik een collega een uitspraak herhalen die zij thuis altijd hoorde. Haar vader, een agrarische ondernemer zei altijd: “een goed idee is pas goed wanneer je hebt gemanifesteerd hebt”. Bam zo raak. Want hoeveel ideeën heb jij al niet gehad? En hoeveel heb je daarvan werkelijk uitgevoerd?

Goede voornemens die stranden:

Weet je hoeveel goede voornemens elk jaar stranden? De ING heeft daar onderzoek naar gedaan. Vorig jaar was bijvoorbeeld 80% van plan om een goed voornemen te gaan uitvoeren. Daarvan was 24% gericht op afvallen of sporten. Wel liefst 87% was positief over het halen van het doel. Slechts 24% slaagde er daadwerkelijk in. Dus het klopt dat we graag plannen en doelen stellen, maar het klopt ook dat het vaak bij voornemens, wensen en verlangens blijft.

Hoe komt dit nou? Dat is simpel te verklaren aan de hand van hoe ons brein werkt. Ons brein is namelijk voortdurend gericht op negativiteit, op angst, gemis of tekorten. Ons brein heeft immers als voornaamste doel overleven en voortplanten en is daardoor gefocust op mogelijk gevaar. Dat verklaart ook waarom we veel meer negatieve gedachten hebben dan positieve gedachten. Zo is ons brein gehotwired. Dus het bedenken van we wél willen is veel lastiger voor ons brein.

Bedenken van doemscenario’s:

Daarentegen zijn we wel goed in het bedenken van doemscenario’s. We kunnen ons van alles in ons hoofd halen waar we op voorhand al bang voor worden. En dan is het nog niet eens gebeurd en toch hebben we al een rotgevoel. Dus ons brein kan zich van alles in zijn hoofd halen, kan goed fantaseren wat we niet willen. Zodanig dat we het werkelijk al voor ons zien.

Gewoon omdat ons brein  geprogrammeerd is om ons vizier vooral te richten op mogelijk gevaar. Vanuit de primaire functie om ons te beschermen. Eigenlijk is dit gewoon misbruik maken van onze verbeeldingskracht, zo werkt het tegen ons.

Jouw brein voor je laten werken:

Hoe kun je dit nu omzeilen of nog handiger; hoe kun jij jouw brein vóór je laten werken? Dan is het goed te weten dat ons brein een voorkeur heeft voor visuele prikkels. Het merendeel van onze sensorische informatie komt binnen via onze ogen. Wanneer we een plaatje of afbeelding zien kan ons brein dit vele malen sneller verwerken en begrijpen dan alleen tekst. En als het in kleur is wordt het helemaal makkelijk voor ons brein. Hier zijn allerlei onderzoeken naar gedaan.

Daarnaast is het ook zo dat wanneer we iets waarnemen met onze ogen dat er binnen een fractie van een seconde gelijk een gevoel bij komt. Dit is razendsnel. veel sneller dan wanneer we eerst tekst moeten lezen, deze moeten verwerken en begrijpen. Dus iets zien brengt ons gelijk in een stemming. Onze hersenen zijn dus geprogrammeerd om beelden snel en automatisch te verwerken. Wanneer we beelden zien zijn we dus veel sneller in staat om complexe situaties te begrijpen en overzien.

Doelen visualiseren:

Nu is dat precies het heikele punt bij het halen van doelen, want dat zijn meestal complexe situaties die we op voorhand moeilijk kunnen overzien. Alleen wanneer we het visualiseren, wordt het ineens overzichtelijk en haalbaar.

Daarnaast maken we ook nog gebruik van een andere eigenschap van onze hersenen wanneer we visualiseren. Want dezelfde neurale netwerken worden aangelegd waneer we denken aan een situatie of wanneer we het feitelijk doen. Ons brein maakt geen verschil tussen fictie en werkelijkheid.  

Geen verschil tussen fictie en werkelijkheid:

Dat betekent dat wanneer we visualiseren wat we graag zouden willen bereiken, we daarmee onze hersenen primen om het daadwerkelijk te realiseren. Er wordt als het ware al een paadje aangelegd in ons brein en tegen de tijd dat we het kunnen gaan uitvoeren, is ons brein al geprogrammeerd in dit nieuwe pad. Zal het dus daar makkelijk voor kiezen, het pad is er al.

Dus wanneer we hiervan gebruik maken, dan snappen we ook waarom de Disney Strategie zo effectief was. Walt Disney besteedde veel tijd aan dromen, wensen en visualiseren. Hij zag het helemaal voor zich, stapte zelf in het beeld en voelde direct hoe dit zijn stemming beïnvloedde. Ik zeg niet voor niets al jaren laten we doelstellingen vervangen voor doelstemmingen.

Daarna is het goed om de realist erop los te laten om aanvullingen te doen op onze dromen, wensen en verlangens. Bijvoorbeeld wat zou een eerste kleine stap in de juiste richting kunnen zijn, wat is nu realistisch en haalbaar. Wat kan wel? Daar heb je opnieuw moeite voor te doen, want ons brein kijkt liever naar wat niet kan. En vervolgens heb je vanuit de kritische kant nog wat verbeteringen aan te brengen. Ook daar heb jij je verbeelding bij nodig. Want zeggen wat er niet goed is, is simpel. Maar verbeteringen aanbrengen vraagt verbeeldingskracht.

#100wensen visualiseren:

Dit alles maakt dat ik weer zo ontzettend enthousiast ben geworden om mijn 100 wensen lijst vorm te geven voor het komende jaar en dit om te zetten in een moodboard. Ik heb ook besloten deze kennis te delen, omdat ik heb ervaren dat juist die eerste fase, het ongegeneerd dromen, wensen en verlangen, als lastigste wordt ervaren. Daar kan ik vast mijn diensten goed in aanbieden. Want ik weet zelf inmiddels hoe ik deze obstakels kan overwinnen. En ik weet ook hoe anderen kan begeleiden in het ongegeneerd, groots en meeslepend te durven dromen.

Wil je ook mijn blogs ontvangen:

Ik schrijf geregeld een persoonlijk blog waarin ik mijn belevenissen koppel aan mijn kennis van NLP die mij weer geleerde lessen hebben opgeleverd. Hopelijk ook ter inspiratie van jou. Wil jij ook gemakkelijk mijn inspiratie blogs ontvangen? Schrijf je in via deze link:

@Mireilleverhoef, 29 november 2018